Humanisterna och VoF i samhället

”VoF-Humanisterna” har lagt in information om Foliehatt på Wikipedia

Humanister och Vof, ingen officiell koppling men många gemensamma medlemmar : Bloggen ser jag som ett officiellt forum, men med privata inlägg vars åsikter bör vara i någorlunda fas med Humanisternas idéprogram. Detta inlägg ser jag som en notis för VoF:s utmärkelse. Sturmark uttalade sig om kopplingen mellan Humanisterna och VoF i skeptikerpodden: http://skeptikerpodden.se/tag/humanisterna/
– ingen officiell koppling, men många gemensamma medlemmar.”

Tidigare ordförande i VoF styrelse, Martin Rundkvist: Språkrådet tar upp foliehatt som nytt ord ordet  definieras  det som ”(symbol för) rädsla för inbillad fara”.
(Jag är toknöjd eftersom jag i någon ringa utsträckning bidragit till att popularisera ordet bland mina kollegor i en debattartikel från 2008. http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2008_118.pdf) Läs gärna  hela tråden, ger intressnat information, men längre ner skriver Rundkvist stolt: ”På VoF:s senaste årsmöte inledde conferencieren med att rulla in huvudet i aluminiumfolie.” Det visar bara hur otroligt barnsliga dessa vuxna personer är, ändå släpps de inte i de politiska partierna och får ohejdat klättra upp i partitopparna. Och massmedia ger dessa barnungar utrymme som trovärdiga. Att de släpps fram beror på att de lobbar för industrin.

”Humanisterna” i Syd där Lund har flest medlemmar i Sverige

Tittar man på diagrammet ser man att det är universitetsstäderna Lund och Uppsala som har flest medlemmar.

Röst från en medlem i Humanisterna

”Att göra en karikatyr av gud när han säger ”Vi ska ju inte bry oss om vad de har för sig där nere har jag ju sagt” till en ängel som står och pekar mot jorden är otroligt lågt tycker jag. Det är bara ett sätt för oss okristna att gadda ihop oss och få skratta lite åt ”de där knäppa kristna”. Jag tycker det är dåligt och det är inte vad jag trodde att humanismen gick ut på. Humanismen handlar väl om medmänsklighet och acceptans? Känns inte speciellt medmänskligt att attackera de kristnas gud. (Min kommentar:  det är heller inte speciellt medmänskligt att attackerar strålskadade elöverkänsliga som de ständigt gör i massmedia)

”Men det är ju bara på skoj” säger någon. Visst, några kanske tycker att det är kul. Men hur kul var det på 20- och 30-talet i Tyskland när judar utsattes för karikatyrer i tyska tidningar? Det var säkert bara på skoj då också”

Länk till Motioner 2012, intressant läsning med tanke på vad medlemmen ovan skriver om ”Humanisterna” samt deras förföljes av elöverkänsliga Till motionerna HÄR

Humanisterna i Dalarna upphör som förening

Humanisternas medlemslista dock mest pseudonymer

Genomgående döljer sig  medlemmarna i VoF och Humanisterna  sig bakom pseudonymer i sina forum. Det är ju tryggt att kunna vräka ur sig vad som helst och slippa stå för det.

En annan röst bland ”Humanisterna” : ”Fast jag får känslan att humanisterna har blivit som en sekt/kyrka. Lite sälvgoda sådär. Och sånt gillar jag icke

Tråd om elallergi på Flashback en kommentar: ”Jag anser att om vi ska förstå varför det är som det är med motståndet mot elallergi eller alternativa metoder måste vi se helheten. Vi kan inte fokusera som man vill att vi ska göra på detaljerna utan måste lyfta blicken och se i vidare perspektiv och det som påverkar i bakgrunden. Då behöver vi inte stånga vår panna blodig i bataljer med Vof:are och Humanister. Plocka av dem livremmen bara så ramlar byxorna ner.

Sökning ”Humansiter folihatt” kom till denna sida Filmer på foliehattar 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

